Těhotenský kalendář
Těhotenský kalendář Kde, kdy a co budete jako těhulka absolvovat.
Ankety
Ankety Hlasujte v anketě - Jaký je podle Vás ideální věkový rozdíl mezi dětmi?
Těhotenství týden po týdnu
Těhotenství týden po týdnu Podrobný popis průběhu těhotenství.
Fotogalerie těhulek
Fotogalerie těhulek Fotogalerie budoucích maminek a miminek z průběhu těhotenství.
 
Hodnotit / sdílet na:

Pozor na nevhodné potraviny během těhotenství

Placentou se dostávají z potravy k plodu nejen živiny, ale i škodlivé látky, které běžně jíme a pijeme. Proto je nutné, aby si těhotné ženy potraviny důkladně vybíraly, aby zbytečně nejedly to, co by mohlo jejich vyvíjejícímu se plodu uškodit.

Na co je třeba si dát hlavně pozor při skladbě jídelníčku pro těhotné:


Káva - šálek kávy

Káva, čaj, horká čokoláda


Všechny tyto nápoje obsahují kofein, který může při příliš vysoké spotřebě ovlivnit růst vašeho dítěte. Pokud si je nedokážete zcela odepřít, snažte se vypít maximálně tři šálky nápojů obsahujících kofein denně.

Vhodná je zejména čistá neperlivá voda nebo mírně perlivé minerálky.


Alkohol


Alkohol přechází placentou do krevního oběhu plodu a může tedy vaše dítě vážně ohrozit. Proto je vhodné vynechat alkohol úplně. Stejně tak různé druhy piva a vína, i když je na etiketě uvedeno, že mají nízký obsah alkoholu, mohou obsahovat ve značném množství různé škodlivé přísady a chemikálie. Ty pak mohou nepříznivě ovlivnit zdraví vašeho dítěte.

Vhodné jsou koktejly z čerstvého ovoce a zeleniny, ovocné šťávy, mléko.


Bylinkové čaje


Při výběru bylinných čajů je třeba určité opatrnosti. Kupujte proto pouze v lékárně, kde se poraďte s lékárníkem, zda je vhodné pro těhotnou ženu.


Cukr - sušenky

Cukr


Cukr, stejně tak jako skryté cukry ve výrobcích, jako jsou sušenky, koláče, marmelády, slazené nápoje, atd. omezte na minimum. Jsou to potraviny s nízkým obsahem živin a přitom se po nich rychle přibývá na váze, obzvláště v těhotenství.


Konzervované látky


Vyhýbejte se instantním směsím pro rychlou přípravu jídla, stejně tak i konzervám. Přidává se do nich cukr, sůl, konzervační látky, různé příchuti a barviva, mnohdy obsahují i hodně nasycených tuků. Také výrobky z tzv. rychlého občerstvení jsou v době těhotenství vysloveně nevhodné. Hlavně grilovaná a rychle upravená drůbež může obsahovat nebezpečné bakterie, které mohou přejít z matky na plod a ohrozit tak dítě na životě.


Sýry - měkký zrající sýr

Sýry


Pozor na ohrožení plodu nepasterizovaným mlékem a mléčnými produkty (měkké zrající sýry, například brie), které mohou obsahovat různé choroboplodné zárodky, stejně tak i např. listerie (bakterie způsobující infekční onemocnění zvířat, přenosné na člověka).


Esenciální mastné kyseliny


Mastné kyseliny s více nenasycenými vazbami (polynenasycené mastné kyseliny s dlouhým řetězcem) jsou nezbytné pro vývoj mozku, nervového systému a sítnice dítěte. Plod je závislý na jejich přísunu z organismu matky. Nejvyšší obsah těchto látek mají tučné ryby, které však obsahují i znečišťující látky. Konzumaci je tedy nutné omezit na maximálně 1-2 krát týdně. Tyto kyseliny obsahují i jiné zdroje, jako jsou obiloviny, ořechy, semena, a tmavě zelená listová zelenina. Nenasycené mastné kyseliny jsou také součástí potravinových doplňků, které jsou určeny přímo pro těhotné a kojící ženy. Poraďte se s vaším gynekologem nebo v lékárně, kde vám ochotně poradí.



Tipy na užitečné stránky:  Mapa stránek