Hodnotit / sdílet na:

12. týden těhotenství


Během prvních dvanácti týdnů těhotenství je ve vašem těle vysoká hladina hormonu choriogonadotropinu, který má vliv na všechny emocionální změny, pocity únavy, nechutenství, zvracení.
Plod je ve 12. týdnu 6,5 cm dlouhý a váží zhruba 20 g. Srdce tluče rychlostí 110-160 tepů za minutu a plod začíná procvičovat dýchací pohyby, hrudník se zvedá a klesá. Prsty na rukou a nohou jsou již plně vytvořeny, rostou malé nehty. Je vytvořen žaludek spojený se střevem a ústy. Vytvářejí se vaječníky, či varlata, ale zatím není možné určit pohlaví plodu.

Plodová voda se vyměňuje každých 24 hodin, plod ji polyká a poté vylučuje v podobě moči. Placenta plně přebírá výživnou funkci, je větší než samotný plod.

Nyní se už začínáte cítit aktivněji, jste méně unavená, než v předchozím období. Zamyslete se však i nyní nad svým životním stylem a stále pamatujte na to, že vaše strava by měla být různorodá, vždyť nejde jen o vás, ale i o vaše dítě. Snižte množství kofeinu na minimum a pijte např. vodou ředěné 100% ovocné a zeleninové šťávy. Zeleninu zařaďte do jídelničku jak v syrovém, tak i ve vařeném stavu, obsahuje vlákninu, vitamíny, minerály. I pro její nízký obsah tuků a kalorií by měla být její konzumace nyní co nejčastější, protože v období mezi 12. až 20. týdnem bývá váhový přírůstek až čtvrtinu celkového zvýšení váhy v období těhotenství.

V těhotenství sice potřebujete přibrat na váze kvůli vyvíjejícímu se plodu a tukové rezervě na kojení, ale kalorie navíc potřebujete až v posledních třech měsících.

Chcete-li dosáhnout zdravé a vyvážené stravy pro sebe i pro plod, měla byste během těhotenství konzumovat:

  • Škrobové uhlohydráty (chléb, těstoviny, rýže, brambory) jsou zdrojem energie, vitamínů, minerálů a vlákniny.
  • Bílkoviny a minerály: (maso, ryby, vajíčka, luštěniny, ořechy, mléko, mléčné výrobky).
  • Čerstvé ovoce a zelenina jsou zdrojem vitamínů a minerálů. Kyselina listová, která je důležitá pro zdravý vývoj plodu, je zastoupena spolu s dalšími vitamíny v zelené listové zelenině, ovoci, ořechách, chlebu a rýži.
  • Tuky živočišného původu nahraďte za tuky rostlinného původu (olivový, slunečnicový olej).
  • Nápoje. Jako nejvhodnější je kvalitní pitná voda a zředěné ovocné šťávy, nevhodné jsou zvláště nápoje s kofeinem (káva, čaj, čokoláda, cola, ...).

Vyloučit z jídelníčku nekvalitní stravu, alkohol a zbytečně nemlsat sladkosti a nesolit, je v tomto období přímo žádoucí.
Vegetariánky by měly zvýšit příjem mléka, mléčných výrobků a sojového mléka.
Veganky by měly, hlavně z důvodu nedostatku vápníku, železa a vitamínu B12, svou stravu konzultovat s lékařem.

Kolem 12. týdne je již plně vyvinuta placenta, jejíž hormony určují, jak rychle plod roste a jsou také zodpovědné za změny ve vašem těle a také zajišťují, aby porod proběhl ve správnou dobu.

Fotky z 12. týdne těhotenství


plod




Užitečné stránky:  Mapa stránek | Použití cookies   Zobrazit verzi: Klasická | Mobilní